Sider

28.05.2013

New york cheesecake med dulce de leche og macadamia

Som tidligere blogget fik jeg den skønneste Cheesecake med dulce de leche og macadamia nødder, da jeg var i London i april. Jeg har flere gange tænkt at jeg skulle give med i kast med at lave kagen, og da min kæreste så havde fødselsdag i lørdags, var det en perfekt anledning. Han havde inviteret drengene til champions league finale og kagen vakte i den grad begejstring!! 




Så her er opskriften på min egen version.

Opskrift

1 ds kondenseret mælk
2 ps saltede macadamia nødder (ca 140 g)
80 g smør
200 g knuste digestive kiks
2 æg
400 g flødeost
150 g sukker
3 tsk vaniliesukker
4 1/2 dl creme fraiche 38%


Dulce de Leche

Kog dåsen med kondenseret mælk i ca. 4 timer. Sørg for at dåsen er under vand hele tiden. Husk at fjerne etiketten på dåsen først.


Cheesecake

Smelt smørret og rør sammen med de knuste digestive kiks. Jo grovere kiksene er knust, jo mere chrunchy bliver bunden. Fordel i en smurt springform.
Kom flødeosten,æggene, 100 g sukker og 1 tsk vaniliesukker i blenderen og blend til massen er glat. Hæld forsigtigt massen over kiksebunden og bag ved 190 gr. I ca 20 min. (massen skal have sat sig)
Tag ud af ovnen, lad den hvile i 20-30 min. Lad ovnen være tændt imens. Vend creme fraichen med resten af sukkeret og vaniliesukkeret. Hæld over kagen og bag yderligere 10 min.
Sæt kagen på køl i 6-8 timer. Allerede efter et par timer har kagen sat sig og dulce de lechen kan 
fordeles over kagen. Jeg bruger ca halvdelen, men det er smag og behag hvor meget karamel man ønsker.
Inden servering hakkes macadamia nødderne og fordeles over kagen.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar