Sider

01.02.2013

Hjemmelavede træstammer

Igår stod den på nattevagt og hvilken nattevagt bør ikke forsødes med lækkerier. Jeg har gennem flere år nydt godt af min mors hjemmelavede træstammer og tænkte at nu skulle jeg forsøge mig med opskriften. Jeg er sikker på, at når først man har sat tænderne i en hjemmelavet træstamme, så er det slut med træstammer fra bageren eller de klassiske fra Karen Volf. Helt specielt ved min mors opskrift er, at der i romkuglemassen tilsættes ristede, hakkede hasselnødder, som giver lidt bid og sprødhed. 






Ingredienser til romkuglemasse


500 g chokoladekage el chokolade lagkagebunde
100 g hakkede, ristede hasselnødder
200 g solbærmarmelade
150 g smeltet mørk chokolade
100 g flormelis
100 g kakao
Lidt romessens el mørk rom


Alle ingredienser røres sammen til en glat dej, som deles i to. Rul dejen til lange pølser med en diameter på ca. 2 cm. Sæt pølserne på køl.




Marcipanmasse


Ca. 500 g marcipan
50 g glucosesirup
300 g flormelis

200 g mørk chokolade til overtræk

Ælt marcipan, flormelis og glucosesirup sammen til en glat masse. Må ikke æltes for meget, så skiller olien fra mandlerne i marcipanen. Hvis massen bliver for tør tilsættes mere glukosesirup. Drys bordpladen med flormelis og rul marcipanen ud til tynde firkantede plader. Pak pølserne ind i marcipanen og skær i 5 cm lange stykker. 
Dyp til sidst enderne i smeltet chokolade.


Skal opbevares i en lufttæt beholder.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar