Sider

08.01.2013

Palæobrød

I december var jeg til julefrokost med familien. En julefrokost som traditionen tro indebar et ganske overdådigt julebord og ikke ligefrem det sunde et af slagsen. Men nu er december heller ikke den måned, hvor man tænker mest på fedtfattig mad og sundhed.
Et sundt element var dog sneget i brødkurven, nemlig et stenalderbrød. Det viste sig, at min onkel er begyndt at leve efter stenalderprincippet, Palæo, og havde derfor bagt sit eget "rugbrød". Jeg nåede desværre ikke selv at smage brødet, men det så helt fantastisk lækkert ud med massevis af kerner og nødder. Jeg er ikke sikker på, at jeg selv vil kunne leve fuldstændig efter stenalderprincippet, men tænker at brødet kan være et sundt alternativ i hverdagen. Jeg har fundet en opskrift i Politikken af Thomas Rode, som er absolut fantastisk, men har lavet enkelte ændringer.



Palæobrød - helt uden mel

100 g mandler
100 g valnødder
100 g solsikkekerner
100 g græskarkerner
100 g hørfrø
100 g sesamfrø
3/4 dl økologisk olivenolie
5 øko æg
2 tsk salt
Birkes til at drysse ovenpå brødet (kan udelades eller erstattes med sesamfrø el hørfrø)

Bland alle ingredienser i en skål. Hæl massen i en smurt rugbrødsform/silikone form og drys med birkes. Bag brødet 1 time ved 160 grader. Voila - sundt og lækkert brød uden mel.I princippet kan alle former for kerner og nødder bruges.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar